چهارمحال و بختیاری- نشست علمی مرکز تخصصی معصومیه سلام الله علیها شهرکرد

شناسه خبر : 125861

1401/05/13

تعداد بازدید : 27

چهارمحال و بختیاری- نشست علمی مرکز تخصصی معصومیه سلام الله علیها شهرکرد
بیست و دومین پیش نشست کنگره علامه طباطبائی (ره) با موضوع مبانی نظری علامه در حجیت روایات تفسیری با کارشناسی حجه الاسلام سیدعبدالرزاق پیردهقان و دبیر علمی جناب حجه الاسلام دکتر حمیدنادری روز چهارشنبه مورخ 1401/05/12 در مرکز نخصصی معصومیه سلام الله علیها برگزار شد.
بیست و دومین نشست کنگره علامه طباطبائی ره با همکاری مدارس سطح۳ فاطمه الزهرااصفهان، فدک همدان والزهرابابل در تاریخ۱۲مردادماه ۱۴٠۱در مرکز تخصصی معصومیه سلام الله علیها شهرکرد به صورت حضوری  و حضور مجازی برگزارشد. 
در ابتدا  نشست دبیرعلمی جلسه جناب آقای دکترنادری  به معرفی موضوع و سرفصل های کارشناس اشاره کردند و در ادامه کارشناس  این نشست علمی بحث خود را ارائه نمودند. 
استاد پیردهقان ضمن اشاره به شخصیت بی نظیر علامه طباطبائی در دفع اتهامات به شیعه به این موضوع تصریح کردند که در روایات تفسیری و حجیت روایات تفسیری اختلافات فراوانی بین بزرگان و صاحبنظران وجود دارد و نظر علامه در این رابطه این است که روایات تفسیری حجیت ندارند مگر روایات متواتر تفسیری یا روایاتی که محفوف به قرینه قطعیه است. وی در همین راستا توضیحاتی را پیرامون این موضوع مطرح کردند. 
ایشان در ادامه به عمکرد علامه در چگونگی ارائه احادیث در قرآن پرداخته و تصریح کردند که علامه ره بر خلاف بسیاری از مفسرین که در تفاسیرشان بین آیات به صورت مزجی از روایات استفاده می کردند ایشان روایات را در انتهای هر مبحثی به عنوان بحث روائی مطرح کردند وبه این ترتیب آثار روایت را در فهم قرآن بررسی می کردند و در ادامه به چگونگی ثقه بودن خبر واحد از منظر علامه و روایات صحیح السند اشاره کردند. 
حجت الاسلام پیردهقان در پایان به این نکته مهم اشاره کردند که مهمترین ابتکار علامه در برخورد با حجیت روایات خبر واحد صحیح السند  و روایات ضعیف، ایجاد قرینه از طریق قرآن برای آنها بود. به این ترتیب درغیر احکام تفاوتی بین خبر واحد صحیح السند و غیر صحیح السند وجود ندارد. لذا علامه بررسی سندی روایات را انجام نمی دهند و برای موثوق السند بودن روایات به دنبال این هستند که از طریق قرینه  به مضمون حجیت ببخشند و قرینه ای بهتر از قرآن و آیات قرآن برای این امر وجود ندارد. 
علامه با این کار نه تنها خبر واحد قطعی الصدور و صحیح السند را حجیت بخشید بلکه خبر ضعیف را هم احیا کردند.