پاسخ به سوالات كرسي هاي آزاد انديشي

شناسه محتوا : 29116

1397/12/04

تعداد بازدید : 19

1.    سوال : نحوه برگزاری کرسی آزاد اندیشی را به طور دقیق بیان بفرمائید؟
در برگزاری کرسی آزاد اندیشی ابتدا پیشنهاد موضوع کرسی از طرف افراد حقیقی یا حقوقی به کانون یا انجمن در مدارسی که دارای کانون یا انجمن هستند و در مراکزی که کانون یا انجمن ندارند به معاونت پژوهش ، جهت برسی موضوع و پیشنهاد به شورای پژوهشی استان جهت تایید و تصویب موضوع و همچنین تایید صلاحیت ارایه کننده و منتقد و داور و ارجاع آن به معاونت پژوهش مدرسه برای اجرای کرسی آزاد اندیشی.
2.    سوال :  شاخص های یک کرسی خوب چیست؟  

  •    موضوع چالشی باشد، چالشی یعنی دو دیدگاه متفاوت در آن موضوع وجود داشته باشد و هرکدام از ارائه کننده و منتقد نماینده یک دیدگاه باشد
  •    موضوع جزیی باشد نه کلی
  •    مستدل باشد با دلیل و برهان بیان کنند.
  •    زن محور باشد و مربوط به خانم ها باشد.


3.    سوال :  تفاوت کرسی آزاد اندیشی با نشست علمی چیست ؟
کرسی آزاداندیشی، نشستي است كه در آن فضلا و دانش¬آموختگان حوزه¬هاي علميه به صورت آزاد، نظام¬مند و با رعايت اخلاق و منطقِ جدال احسن درباره مسائل و موضوعات معين و در حضور حضار به اظهار¬ نظر و تبادل آراء و گفتگوي علمي همراه با استدلال و يا ارائه مستندات مي¬پردازند. ویژگی خاص کرسی آزادانديشی، زمانی است که بر موضوع مورد بحث، اختلاف نظر وجود داشته باشد و معیارهایی همانند جزئي و قابل طرح بودن و چالشی بودن موضوع معیارهای آن است.
اما نشست علمی پژوهشی گردهمایی تعدادی از طلاب و افراد متخصص در یک زمینه خاص، جهت تبادل دستاوردهای علمی، از طریق گفتگو و میزگرد علمی به همراه پرسش و پاسخ علمی است. سخنران مربوطه در زمينه‌اي خاص مسايل را به چالش كشيده و به نكات مبهم آن اشاره مي‌كند و در نهايت به سؤالات طلاب پاسخ خواهد داد.

4.    سوال :  اولویت انتخاب موضوع برای کرسی های نیاز طلاب است یا مسایل روز منطقه؟  
اولویت با نیاز طلاب و بعد نیاز منطقه است.
5.    سوال :  در جلسه آنلاین مورخه 97/09/11 بیان شد که موضوع کرسی ها با محوریت زن باشد، در این صورت موضوعات برای اجرای کرسی ها اولاً فقط محدود به زن می شود، دوماً جایگاه موضوعات دیگر که مورد نیاز طلاب می باشد و باید بررسی گردد در کجا مشخص می شود؟ تبیین کنید.
اینکه بیان شد با محوریت زن اولویت دارد یعنی اولویت با موضوعاتی است که در مسایل مربوط به خانواده و خواهران باشد مقدم است تا بتواند مشکلی را برطرف نماید. و موضوعاتی هم که مورد نیاز طلاب است از همین قسم است.

6.    سوال :  منظور از مستدل بودن مباحث کرسی آزاد اندیشی چیست؟
یعنی سخنگوی آن دیدگاه خاص باشد و همان سخنانی را که مطرح می کنند بگوید با دلیل و برهان و اگر از آیه یا روایت نقل می کند احادیث صحیح و مستدل باشند.
7.    سوال :  آیا موضوع کرسی های مدارس سطح سه باید متناسب با رشته های تحصیلی مدارس باشد؟
لازم نیست که حتما متناسب با رشته تحصیلی باشد بلکه می توانند در موضوعات چالشی و بروز و منطقه کرسی برگزار کنند.
8.    سوال :  در بعضی از موضوعات کرسی آزاداندیشی ، معمولاً یکی از دیدگاه های موافق یا مخالف ، همان دیدگاه داور می باشد، آیا می تواند دیدگاه داور عین دیدگاه استاد ارائه کننده یا منتقد باشد؟
دید گاه داور عین دیدگاه ارایه کننده یا منتقد نیست بلکه داور وظیفه دارد بدون در نظر گرفتن ارایه کننده یا منتقد داوری کند و حق را بیان کند، که گاهی شبیه ارایه کننده و گاهی شبیه منتقد و گاهی هم میتواند جمع بین هردو باشد و گاهی هم نیاز ببیند برای برگزاری کرسی دیگری تا ابهامات برطرف شود.
9.    سوال :  با توجه به اینکه موضوع کرسی از چند روز یا چند هفته قبل به اساتید یا طلاب اعلام می شود احساس می شود که از قبل با هماهنگی هم، مطالب (دیدگاه موافق و مخالف) را ارائه می کنند و در اجرای کرسی آن طور که باید، به اهداف کرسی نمی رسیم، آیا کرسی آزاداندیشی باید این گونه اجرا شود ؟ یا خیر؟
 در برگزاری کرسی آزاد اندیشی بنا بر این است ک هرکدام از ارایه کننده و منتقد نماینده دیدگاه خاصی است در غیر این صورت کرسی آزاد اندیشی نخواهد بود.
10.    سوال :  با توجه به اینکه یکی از اهداف برگزاری کرسی ها ،تفهیم ،گسترش و تعمیق فرهنگ وتفکر آزاد اندیشی، نقد و مطالبه گری است چرا در مدارس علمیه سطح ، بیشتر روی موضوعات اجتماعی کار می شود؟
برگزاری کرسی ها منحصر در موضوعات اجتماعی نیست و در سایر موضوعات مثل فرهنگی سیاسی، اقتصادی ، و.. برگزار شود
11.   سوال :   وظایف هریک از اساتید ارائه کننده و منتقد چیست؟
هر کدم از ارایه کننده و منتقد باید نماینده همان دیدگاه باشد و بدون کم و کاستی و بدون غلو تبیین کنند.
12.    سوال :  آیا استاد که ارائه کننده بحث است میتواند داور نیز باشد؟
خیر
13.    سوال :  آیا استاد ارایه دهنده می تواند بجای دو دیدگاه موافق و مخالف باشد.؟
خیر چون مرسوم نیست و کرسی از بالندگی اش کاسته خواهد شد.
14.    سوال :  ارائه کننده مباحث همان موافق است یا خیر ؟
توضیح داده شود.
15.    سوال :  در کاربرگ کرسی منظور از نظر موافق و مخالف آیا منظور نظر ارائه کننده و منتقد است؟
 بله
16.    سوال :  آیا برای برگزاری کرسی نیاز هست حتما تمام اعضایی که ذکر شده حضور داشته باشند از جمله داور، منتقد، دیدگاه موافق و مخالف ، استاد ارائه دهنده ؟
بله ارکان کرسی (ارایه کننده، منتقد ، داور) باید باشند
17.    سوال :  آیا ضرورتاً باید در انتخاب منتقد از طلاب استفاده شود یا از منتقدانی واقعی بیرون از فضای طلبگی می توان استفاده نمود؟
در انتخاب ارکان کرسی ملاک اشخاصی هستند که صلاحیت علمی ،اخلاقی آنها تایید شده باشد و لازم نیست از کسانی که منتقد واقعی است و شاید از ویژگیهای ابلاغی برخوردار نباشد.
18.    سوال :  برای رفع ترس از ناتوانی طلاب در اجرا و ایجاد انگیزه برای مشارکت بیشتر در مباحث ، چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
 با برگزاری های جلسات کنفرانس در کلاس های درس و برگزاری جلسات سخنرانی کوتاه مدت می توانند برترس غلبه کنند بعلاوه که وقتی مستند باشد ترسی نخواهد داشت.
19.    سوال :  می توان کرسی های آزاد اندیشی در محیط هایی مثل پارک و ... برگزار گردد که تاثیر و بازتاب بیشتری داشته باشند؟
درابتداء خیر الا این که جمع خانم ها باشد وحرمت ها حفظ شود با رعایت زی طلبگی و تایید استان و مدرسه.
20.    سوال :  با توجه به اینکه بعضی از کرسی ها خیلی خوب برگزار می شود ولی در کاربرگ خبرنامه کرسی خلاصه مطلب آورده می شود و این گویای برگزاری کرسی نیست. پس چگونه می توان کرسی خوب را شناخت؟
با توجه به چکیده مطالب و نتایج دیدگاه موافق و مخالف میتوان کرسی خوب را شناخت .
21.    سوال :  آیا صرف اجرای یک کرسی آزاداندیشی می تواند مشکل یا معضل یک شهر یا جامعه را حل کند؟
خیر ولی آشنایی حضار با مطالب ارایه شده بوجود می آید و با برگزاری جلسات متعدد تاثیرات خود را خواهد داشت.
22.    سوال :  در مورد نحوه تکمیل خبرنامه توضیح داده شود؟
 در تکمیل خبرنامه و گزارش دهی از کرسی آزاد اندیشی در قسمت تیتر موضوع کرسی و تاریخ برگزاری و اسامی صاحبان کرسی کامل درج شود و اکتفا به نام خانوادگی نشود و اگر صاحب کرسی طلبه بود قید شود و در ستون چکیده مطالب چکیده سخنان صاحبان کرسی نوشته شود نه برداشت از سخنان و نه گزارش از سخنان آنان به صورت ناقص و در ستون نتایج دیدگاه موافق و مخالف باید نتیجه سخنان ارایه کننده و منتقد بیان شود ؛ مثلا خلاصه سخنان ارایه کننده به الف ب ج منتهی شد و درستون جمع بندی داور نظر داور آورده شود که نظر داور چیست آیا بحث تمام شد یا نیاز به برگزاری در ادامه کرسی  را دارد و یا این که منتقد قانع شد.  
23.    سوال :  با توجه به تعداد کم طلاب سطح سه در مدارس، هر مدرسه سطح سه در طول سال چند کرسی باید برگزار کنند؟
حداقل دو کرسی برگزار شود.
24.    سوال :  حق الزحمه ی اساتید ارائه کننده و داور بر چه اساسی باید پرداخت شود؟
 بر اساس رتبه علمی و بر اساس فهرست پرداخت معاونت پرداخت شود.